LEKENDE LÆRING
Våre metoder bygger på Lev Vygotskys tanker. Vygotsky er kjent og anerkjent i det norske pedagogiske miljøet.
Det sentrale poenget hos Vygotsky er at det ikke er nok å forholde seg til det utviklingsnivået barnet er på akkurat nå. Vi må ta i betraktning barnets utviklingsmuligheter som ligger i den nærmeste utviklingssonen. |
|
Lekematikk dreier seg ikke om matematikkundervisning, kjedelige øvelser eller å berøve noen barndommen. Opplegget er tilpasset barns behov for å lære gjennom lek under veiledning av voksne. |
|
Lekematikklandet har en systematikk for progresjon, samtidig som man gjør ting om igjen fordi det er gøy. Det er fleksibelt for å tilpasses ulike barns behov. |
|
Vi har faglig dialog med forskermiljøet ved Universitetet i Stavanger. | |
Lekematikklandet er den direkte linken mellom barnehage og skole når det gjelder bruk av utviklende læringsmetoder, og passer i alle barnehager. |
MESTRE og BLOMSTRE
Barn må gjøre egne erfaringer og reflektere over dem for å utvikle matematisk forståelse og logisk tenkning. Det er viktig å bygge på barns nysgjerrighet og deres naturlige evne til utforsking.
Målet er ikke først og fremst å forberede barna for skolen. Målet er å åpne barnets sinn for matematikkens og logikkens spennende verden fordi det er gøy i seg selv.
Alle barn har krav på å bearbeide erfaringer og komme til forståelse i eget tempo.
LEKER og SPILL
Små barn trenger å ta på og kjenne på ting når de teller.
Det er viktig å ha mange forskjellige leker og spill og velge det som passer for hvert enkelt barn
til enhver tid
.
AVLASTE OG HJELPE PEDAGOGENE
Det strukturerte opplegget i Lekematikklandet avlaster personalet for planlegging det er liten tid til i hverdagen. Det sikrer jevn og god kvalitet på barnehagens oppgaver med å introdusere barn for matematisk tenkning. Metodeopplæring styrker hele personalets kompetanse til å gjennomføre programmet etter intensjonen.