GLIMT FRA LEKEMATIKKLANDET
Fase 1: mengder, sortering, klassifisering
Dette sier pedagogiske ledere i prosjektet «Lekematikklandet- barnets første skritt i matematikkens og logikkens verden. 3-4 år», Asker, Solvangsonen barnehager:
- Vi oppfatter at barna på disse ukene har blitt mer modne og tøffere, de tør å prøve seg selv om de ikke alltid vet svaret og virker bevisste på at ikke alle nøtter har kun ett riktig svar.
- Mange oppgaver gir barna mestring og diskusjoner om ulike løsninger. Lekematikklandet ute i det fri fungerer meget bra.
- Vi merker at barna er tryggere på mange begreper nå! Mange spontane sorteringer i hverdagen! Morsomt å se at barna har en litt annen tilnærming til sorteringsoppgavene nå.
- Barna liker Logico-spillet, labyrintene, sortering og mange av oppgavene. De opplever mestring og forteller selv at de kan mye. "Jeg klarer alle nøttene"- er det mange barn som sier.
- Nå er det veldig lett å få inn barna når vi skal jobbe med Lekematikk. Når vi informerer at det er tid til Lekematikk avslutter de det de holder på med og løper inn og setter seg spent ned og venter på nøttene vi skal knekke.
Og dette sier foreldrene:
- «Vi er kjempe fornøyde og glad for prosjektet og håper at lillesøster også får være med om noen år :) »
- «Dette synes jeg viser suksess med prosjektet, når barna evner å adaptere kunnskapen til hverdagen»
- «Vi er godt fornøyd med opplegget så langt og takknemlige for at vår sønn har fått ta del i et så spennende & viktig prosjekt. Vi har trua og heier på dere. TAKK!»
Morsomt å komme i gang, og barna er aktive med å lage «Tusenbeinet» av mange snøklumper og fargerike isbiter når snøen ikke er kram.
Vi arbeider med mengder og tar frem barnas sko/støvler/skisko/tøfler for sortering. Barna begynte med at de tok 2 forskjellige sko fordi «de er pene». Men det gikk mye bedre når barna gjorde det for tredje gang!
Fin motorikk kan være veldig morsom. Men det er ikke lett å la fingeren følge i bratte kurver.
Å veie ting er gøy. Tenk at osten er tyngre enn treklossen.
Det er mange barnearmer som trengs for å omfavne en trestamme. Den er skikkelig tykk!
Vi har hengt opp noen av oppgavearkene på veggen. Disse blir stadig studert og kommentert.
Vi kan arbeide med enkeltbarnehager eller flere i grupper. Fordelen med å være flere er utveksling av erfaringer og støtte til hverandre.
En modell er å møtes med avtalte mellomrom, for eksempel 4-6 uker, for overføring av metoder, opplæring i bruk av leker, logiske oppgaver, spill etc. og evaluering. Minst en fra hver barnehage får denne opplæringen, for eksempel ansvarlig pedagog, gjerne flere hvis det er mulig av kapasitetshensyn. Deltakerne får med seg oppgaver som skal brukes i måneden/ukene som kommer.
Det gis også opplæring i hvordan ansvarlig pedagog kan veilede og følge opp de øvrige ansatte i barnehagen slik at opplegget kan nyttiggjøres best mulig.
I tillegg bidrar vi med deltagende observasjon og tilbakemeldinger som støtte til å få fremgang med implementering av metodene.
Vi tilbyr også støtte til relevant informasjon for foreldrene slik at de som ønsker det kan følge opp.
Vi kan for eksempel inngå avtale om et program for 4 måneder, 6 måneder, 8 måneder eller 12 måneder alt etter hvor lang horisont man ønsker å ha i begynnelsen.